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반도체-삼성전자-하이닉스-마이크론

Metaverse에 의해 추진되는 상업적 기회의 폭발적인 성장

2021.11.17

메타버스 구현에 클라우드, 5G 에지컴퓨팅, 헤드셋(VR,XR) 등 고사양 그래픽과 고용량 반도체 탑재가 필수적.

 

김동원 KB증권 연구원은 "향후 5년 내 10배 성장이 추정되는 메타버스용 헤드셋은 스마트폰과 유사한

메모리 탑재량이 필요해 2022년 애플의 시장 진입(XR 기기 출시)이 성장 촉매로 작용할 전망"이라고 분석했다.

애플은 2022년말경 증강현실용 헤드셋을 발매할 예정.

 

 

DRAMeXchange - 【Market View】Explosive Growth of Commercial Opportunities Driven by Metaverse Projected to Generate Improvements in Computing Cores, Telecommunications, and Display Technologies, Says TrendForce

 

컴퓨팅 코어, 통신 및 디스플레이 기술 개선을 위한 Metaverse에 의해 추진되는 상업적 기회의 폭발적인 성장.


실제와 같은 상호작용과 가상 시뮬레이션과 같은 장점을 활용함으로써 메타버스는 개발 초기에 가상 미팅, 디지털 모델링 및 분석에서부터 가상 커뮤니티, 게임 및 콘텐츠 제작까지 다양한 애플리케이션의 성장을 가능하게 할 것이다.

 

 

트렌드포스의 최근 조사에 따르면 기존 인터넷 세상보다 복잡한 메타버스를 구축하려면 더 강력한 데이터 처리 코어와 방대한 데이터 전송이 가능한 네트워킹 환경, 디스플레이 성능이 향상된 사용자측 AR/VR 기기가 필요하다.

이러한 요구사항은 메모리 제품, 첨단 공정 기술, 5G 통신, 디스플레이 기술 개발을 더욱 진전시킬 것이다.

메모리 제품과 관련하여 메타버스의 개념적 프레임워크는 컴퓨팅 노드가 제공하는 지원에 크게 좌우된다.

따라서 데이터 센터 산업은 메타버스에 의해 야기된 더 많은 촉매제를 경험하게 될 것이며,

마이크로 서버와 에지 처리 애플리케이션에서 그에 상응하는 성장이 있을 것입니다.

 

메타버스는 또한 저장 장치의 성능 향상을 요구할 것이다.

이는 데이터 쓰기 속도가 HDD보다 상당히 빠른 SSD가 없어서는 안 될 스토리지 솔루션이 될 것임을 의미한다.

 

DRAM 부문에서는 VR 기기를 예로 들어보자. 기존 기기 대부분이 4GB LPDRAM을 탑재해 전력소모가 적고 성능이 우수하다는 이중적인 장점을 갖고 있다. 단기적으로 제조업체는 비교적 단순한 처리 환경에서도 작동하는 이러한 장치의 애플리케이션 프로세서를 대규모로 업그레이드할 계획이 없습니다. 따라서 VR 소자의 DRAM 밀도 성장은 비교적 안정적일 것이다. 반면 스토리지 측면에서는 AR/VR 기기 대부분이 플래그십 스마트폰 SoC와 비슷한 사양의 퀄컴 칩을 탑재하고 있어 AR/VR 기기에도 UFS 3.1 솔루션이 탑재된다.

첨단 공정 기술과 관련해 AI의 통합과 컴퓨팅 전력 수요 증가로 고성능 칩 수요가 상응해 그래픽 렌더링과 대량의 데이터 연산이 가능해졌다. 고급 공정 기술을 통해 고성능 칩을 생산할 수 있어 성능, 전력 소비량, 칩 크기 등을 향상할 수 있다.

 

메타버스 실현에는 데이터 및 그래픽 처리를 위한 고성능 칩이 필요하기 때문에 고성능 CPU와 GPU가

핵심 역할을 맡게 된다.

 

트렌드포스 조사 결과 CPU와 관련해 인텔과 AMD의 현재 주류 제품은 각각 인텔7 노드(10nm 노드와 동일)와 TSMC 7nm 노드에서 제조되며, 두 회사는 2022년 TSMC의 3nm, 5nm 노드로 마이그레이션할 예정이다.

 

GPU와 관련해서는 AMD의 GPU 웨이퍼 투입계획이 CPU와 보조를 맞췄고 엔비디아는 TSMC 7nm 노드와 삼성 8nm 노드로 웨이퍼를 투입해 왔다. 엔비디아는 현재 5나노 노드에 웨이퍼를 투입할 계획이며, 그 결과 나온 GPU는 2023년 초 시장에 출시될 것으로 보인다.

네트워킹과 통신과 관련하여, 즉각적이고 실물과 같으며 안정적인 가상 상호작용에 대한 메타버스의 요구로 인해,

데이터 전송의 대역폭과 지연 시간에 더 많은 관심이 집중될 것이다.

 

5G 통신은 높은 대역폭, 낮은 지연 시간 및 더 많은 수의 공동 지원을 특징으로 하여 이러한 요구를 충족할 수 있다.nnected 장치. 따라서 메타버스의 도래는 5G 관련 기술의 상용화를 점점 더 빠른 속도로 가져올 것으로 보인다. 특히 메타버스의 힘을 실어주는 네트워크 환경의 백본이 될 5G 기술로는 네트워크 슬라이싱을 통해 더 큰 유연성을 제공하는 SA(독립형) 5G 네트워크, 클라우드의 컴퓨팅 기능을 향상시키는 MEC(다중 액세스 에지 컴퓨팅), TSN(시간 민감 네트워킹) 등이 있다. 데이터 전송의 신뢰성을 향상시킵니다. 게다가, 5G 네트워크는 실내 무선 연결의 범위를 넓히기 위해 와이파이 6와 결합될 것이다. 메타버스를 활성화하는 데 있어 그들의 중요성을 고려하여, 앞서 언급한 모든 기술은 최근 네트워크 서비스 개발의 주요 동인이 되었다.

디스플레이 기술과 관련하여 VR/AR 기기의 몰입 경험은 더 높은 해상도와 재생률의 통합에 달려 있다. 특히 물리적 차원에서도 디스플레이 기술이 위축되면서 마이크로 LED와 마이크로 OLED 기술이 점차 채택된 만큼 해상도 상승은 시장에서 훨씬 더 주목받을 것으로 보인다.

 

Explosive Growth of Commercial Opportunities Driven by Metaverse Projected to Generate Improvements in Computing Cores, Telecommunications, and Display Technologies, Says TrendForce

컴퓨팅 코어, 통신 및 디스플레이 기술 개선을 위한 Metaverse에 의해 추진되는 상업적 기회의 폭발적인 성장.

 

By leveraging advantages such as lifelike interaction and virtual simulation, the metaverse will enable the growth of various applications ranging from virtual meetings, digital modeling and analysis, to virtual communities, gaming, and content creation, in the infancy of its development.

실제와 같은 상호작용과 가상 시뮬레이션과 같은 장점을 활용함으로써 메타버스는 개발 초기에 가상 미팅, 디지털 모델링 및 분석에서부터 가상 커뮤니티, 게임 및 콘텐츠 제작까지 다양한 애플리케이션의 성장을 가능하게 할 것이다.

 

According to TrendForce’s latest investigations, constructing the metaverse, which is more complex than the existing internet world, requires more powerful data processing cores, networking environments capable of transferring enormous data, and user-side AR/VR devices with improved display performances. These requirements will further drive forward the development of memory products, advanced process technologies, 5G telecommunications, and display technologies.

트렌드포스의 최근 조사에 따르면, 기존 인터넷 세상보다 복잡한 메타버스를 구축하려면,

더 강력한 데이터 처리 코어와 방대한 데이터 전송이 가능한 네트워킹 환경,

디스플레이 성능이 향상된 사용자측 AR/VR 기기가 필요하다.

이러한 요구사항은 메모리 제품, 첨단 공정 기술, 5G 통신, 디스플레이 기술 개발을 더욱 진전시킬 것이다.

 

Regarding memory products, the conceptual framework of the metaverse is heavily contingent

on the support provided by compute nodes.

메모리 제품과 관련하여 메타버스의 개념적 프레임워크는 컴퓨팅 노드가 제공하는 지원에 크게 좌우된다.

 

The data center industry will therefore experience more catalysts brought about by the metaverse,

and there will be a corresponding growth in micro-servers and edge processing applications.

 

The metaverse will also require an increase in the performance of storage devices.

This means that SSDs, which are substantially faster than HDDs in writing data, will become an indispensable storage solution.

메타버스는 또한 저장 장치의 성능 향상을 요구할 것이다.

이는 데이터 쓰기 속도가 HDD보다 상당히 빠른 SSD가 없어서는 안 될 스토리지 솔루션이 될 것임을 의미한다.

 

On the DRAM front, take VR devices as an example; most existing devices are equipped with 4GB LPDRAM,

which has the dual advantage of low power consumption and high performance.

 

In the short run, manufacturers will not plan to massively upgrade the applications processors in these devices, which also operate in relatively simple processing environments.

 

Hence, the growth in VR devices’ DRAM density will remain relatively stable.

In terms of storage, on the other hand, because most AR/VR devices are equipped with Qualcomm chips whose specifications closely resemble those of flagship smartphone SoCs, AR/VR devices will also feature UFS 3.1 solutions.

 

Regarding advanced process technologies, the integration of AI and the increase in demand for computing power have resulted in a corresponding demand for high-performance chips, which enable improved graphics rendering and computation of massive amounts of data.

 

Advanced process technologies allow the production of high-performance chips that deliver enhancements in performance, power consumption, and chip size.

 

The realization of the metaverse requires high-performance chips for data and graphics processing, so high-performance CPUs and GPUs will assume key roles in this regard.

 

TrendForce’s investigations indicate that, with respect to CPUs, the current mainstream products from Intel and AMD are manufactured at the Intel 7 node (equivalent to the 10nm node) and TSMC’s 7nm node, respectively, and the two companies will migrate to TSMC’s 3nm and 5nm nodes in 2022.

 

With regards to GPUs, AMD’s wafer input plans for GPUs are basically in lockstep with its plans for CPUs, whereas Nvidia has been inputting wafers at TSMC’s 7nm node and Samsung’s 8nm node. Nvidia is currently planning to input wafers at the 5nm node, and the resultant GPUs will likely be released to market in early 2023.

 

Regarding networking and telecommunications, due to the metaverse’s demand for virtual interactions that are instant, lifelike, and stable, greater attention will be paid to the bandwidth and latency of data transmissions.

 

5G communication is able to meet this demand as it features high bandwidth, low latency, and support for a greater number of connected devices. Hence, the arrival of the metaverse will likely bring about the commercialization of 5G-related technologies at an increasingly rapid pace.

 

Notably, some of these 5G technologies that are set to become the backbone of network environments powering the metaverse include SA (standalone) 5G networks, which delivers greater flexibility via network slicing; MEC (multi-access edge computing), which increases the computing capabilities of the cloud; and TSN (time sensitive networking), which improves the reliability of data transmissions. In addition, 5G networks will also be combined with Wi-Fi 6 in order to extend the range of indoor wireless connections. In light of their importance in enabling the metaverse, all of these aforementioned technologies have become major drivers of network service development in recent years.

 

Regarding display technologies, the immersive experiences of VR/AR devices depend on the integration of higher resolutions and refresh rates. In particular, an increase in resolution will receive much more attention in the market now that Micro LED and Micro OLED technologies have gained gradual adoption as display technologies shrink in terms of physical dimensions.

 

As well, the traditional 60Hz refresh rate can no longer satisfy the visual demands of advanced display applications, meaning display solutions with higher than 120Hz refresh rates will become the mainstream going forward.

 

In addition, the metaverse’s emphasis on interactivity demands display technologies that are not limited by traditional physical designs. The market for flexible display panels, which allow for free form factors, is expected to benefit as a result. At the same time, the metaverse is also expected to generate some demand for transparent displays, which serve as an important interface between the virtual world and real life.